vrijdag 3 augustus 2012

Natuurlijke ingrediënten voor de vette/gevoelige huid

Oké, in de vakantie gaat dat niet helemaal op, maar normaal is vrijdagavond de eerste avond na een veel te lange schoolweek waarin je jezelf en je huid eens lekker kunt verwennen en kunt kalmeren. En wat is nu een leukere manier om dat te doen dan zelf een maskertje maken (nee, geen carnavalsmasker - hoewel dat ook heel erg leuk is en ik nu besloten heb daar eens een DIY over te maken - maar eens gezichtsmasker)? Daarom wil ik vanaf nu de vrijdag omtoveren tot maskermania, dus elke week plaats ik een recept voor een maskertje of scrub en wat ik daar zelf van vond. Ik hoop dat jullie het leuk vinden! Voor deze week ben ik aan de slag gegaan met een aantal veel voorkomende ingrediënten.


(ehm, nee, dit ben ik dus niet, hè, mocht ik willen, haha)


Benodigdheden
- Yoghurt
- Komkommer
- Honing
- Citroensap



Dit masker is een beetje geïmproviseerd, haha. Je ziet vaak maskertjes met yoghurt en honing, omdat die ingrediënten erom bekend staan een kalmerend effect te hebben voor de gevoelige huid en ze ook zacht maken, echter geldt dit ook voor komkommer en citroensap, dus besloot ik dat er ook maar bij te doen!

Werkwijze
Voor als je dat niet vanzelfsprekend vindt, haal voordat je begint al je make-up eraf en was je gezicht grondig met water. Doe een beetje yoghurt in een schaaltje. Ik had bijna dat halve ding vol, dat is dus te veel. Volgens mij is één eetlepel gewoon genoeg. Doe daar dan ongeveer een theelepel honing doorheen. Stop vervolgens een stuk komkommer in de blender, je hebt eigenlijk maar een vijfde of zo, nodig. Aangezien wij geen blender hebben gebruikte ik de sinaasappelpers, wat niet zo'n goed plan was omdat je echt komkommersap nodig hebt en dat lukt me daarmee op de één of andere manier niet mee. Je moet dus wel echt sap maken van de komkommer zodat er geen stukjes komkommer in de drap zitten, dat smeert - uit eigen ervaring - niet lekker uit over je gezicht. Afijn, dat moet erbij in het schaaltje en vervolgens druppel je er nog wat citroensap bij. Lekker makkelijk en snel! Het resultaat is een dun goedje dat ook ontzettend lekker ruikt én smaakt, hehe. Als je dit niet vaker dan één keer wil doen en wat over hebt kun je het dus altijd nog opeten. ;) Anyway, smeer dan een zo dik mogelijke laag (maar niet zo dat het gaat druipen) van het mengsel op je gezicht en wrijf dit een beetje in. Bij mij voelde het nogal... plakkerig. Snijd 2 plakjes van het overige deel van de komkommer en leg deze op je ogen (zoals algemeen bekend is, helpt dat perfect tegen vermoeide ogen). Was alles er na 15 minuten weer af met (lauw)warm water.



Toen de wachttijd was verstreken...
Na een kwartier leek de yoghurt een beetje harder geworden of zo (eh?). En ingetrokken. En zo mogelijk nóg plakkeriger. Toen waste ik het er dus af, en in eerste instantie voelde mijn huid een beetje plakkerig aan in plaats van zacht. Maar na een tijdje voelden mijn wangen wél als babywangetjes (ik was gisteren, als je dit leest eergisteren, op kraamvisite in de straat, baby's zijn zo schattig en warm en zacht en lief en zo <3), plús dat mijn huid ontzettend gekalmeerd was, mijn puistjes waren echt véél minder zichtbaar en zo. Ik was best verbaasd over het resultaat!

Korte review
Dit masker was ontzettend gemakkelijk. Als je iets niet in huis hebt kun je dat ook gewoon weglaten (behalve de yoghurt), je kunt een beetje spelen met de hoeveelheden en het heeft gewoon heel snel effect. Je kunt tussendoor ook gewoon iets anders doen omdat je het eigenlijk niet eens voelt en het ook niet druipt of zo (als het goed is dan). Ik had wel een iets dikker mengsel verwacht, eigenlijk had ik dan ook beter volle yoghurt kunnen gebruiken maar helaas hadden we alleen magere in huis. Als je van dikkere maskertjes houdt raad ik je dit niet aan - eerder een chocolademasker dat ik ook nog wel eens zal behandelen - maar als je gewoon een simpel en snel maskertje wil met natuurlijke ingrediënten is het perfect! Ik heb wel, zoals je op de foto's ook al ziet, veel te veel gemaakt - zoals altijd met maskertjes, haha. Je hebt ook nog een heel weinig nodig omdat het zo dun is, dus ja. Maar al die maskertjes met yoghurt en komkommer staan erom bekend dat ze eigenlijk elke dag wel kunnen, dus ik ga het vanavond zeker weer doen! (het is nu donderdag, vanavond dus weer, op de vrijdag dat dit wordt gepost kan het niet 's avonds omdat we dan bezoek hebben wegens mijn zusjes verjaardag, haha)

Ik heb wel trouwens foto's gemaakt van mij met maskertje, maar ten eerste was het masker daarop niet bijzonder goed te zien omdat het vrijwel doorzichtig is en ten tweede is zo'n foto een beetje awkward als de eerste foto van mezelf hier, haha.


Wat vind je van het idee van elke week een maskerrecept? Heb jij dit maskertje weleens gemaakt of ga je dat doen na het lezen van dit artikel? En heb je nog andere leuke aanraders? Tell us! :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten