zondag 12 augustus 2012

Amandelcupcakes met bosvruchten

Als je niet kunt bloggen, tja, dan moet je maar wat anders verzinnen. Zodoende heb ik een kook- en bakverslaving ontwikkeld. Nou ja, om het nou een verslaving te noemen... Maar ik heb heel wat uurtjes doorgebracht in de keuken deze week. Maandag aardbeienroomijs (waarvan morgen het recept online komt) en deze lekkere amandelcupcakes met bosvruchten, woensdag een broccoliquiche en donderdag vetarme geglazuurde cupcakes met aardbeien en limoen, aardappelen met knoflook en rozemarijn en een salade van tomaten en artisjokharten. Klinkt culinair, niet? (a) Haha, in ieder geval, alles was heerlijk en ik heb de komende tijd dus veel recepten met jullie te delen, want ik ga voorlopig zeker nog niet stoppen met deze nieuwe hobby! Ik heb hiervan en van het ijs fotoverslagen gemaakt, dus eh, lees snel verder!


Benodigdheden (voor +/- 12 stuks)
- 250 g zelfrijzend bakmeel
- 25 g amandelschaafsel, grof gehakt
- 1 theel. bakpoeder
- 75 g suiker
- 200 ml karnemelk
- 1 ei, losgeklopt
- 75 g gesmolten boter
 - evt. een paar druppels amandelaroma (ik ben eigenwijs en heb citroenaroma gebruikt, kan ook prima, vanille zal trouwens ook wel kunnen, gewoon proberen, haha)
- 5 eetl. bosvruchtenjam 
- evt. verse of diepvriesbosvruchten
- 12 papieren vormpjes


Werkwijze
Verwarm de oven voor op 200 graden Celsius (om de één of andere reden heeft Blogger het plaatje een kwartslag gedraaid, het werkt nog steeds niet helemaal goed, maar ik kan in ieder geval weer bloggen!).


Zet een muffinvorm met papieren vormpjes klaar (maar je kunt ze ook gewoon op een rooster of een bakplaat met bakpapier erop, zetten).


Meng alle droge ingrediënten, behalve de evt. bosvruchten, met elkaar in een kom (je hoeft helemaal niks te mixen in dit recept, vond ik wel een beetje vreemd, maar goed?). Op de foto moet ik nog mengen trouwens hè, haha.


Voeg de karnemelk, het ei, de boter en evt. het aroma en/of de bosvruchten en roem het met een vork (of lepel) door.  Het werd bij mij een grote plakkerige brei, ik weet zo even niet waar ik het mee moet vergelijken, een combinatie van superlijm en havermout of zo, haha, maar dat klinkt niet lekker dus houd ik het gewoon op een plakkerige brei. Overigens heb ik het zonder de bosvruchten gedaan, like you can see.


Verdeel de helft van het beslag over de vormpjes en verdeel hierover de bosvruchtenjam. Verseel de rest van het beslag over de vormpjes zodat de jam bedekt is. Als je amandel over hebt, kun je (een deel van) de cakejes daarmee bestrooien, zoals ik heb gedaan.


Bak de cupcakes in het midden van de oven in 20 minuten goudbruin en gaar zijn. Als ze nog niet zo goudbruin zijn kun je ze er natuurlijk nog een minuut of 2/3 in stoppen (om de één of andere reden moet dat altijd bij mij). En klaar zijn ze!

(als je goed kijkt zie je op het plaatje rechtonder een stukje van mijn lichtpaarse nagel. Essie's Lilacism, is hij niet absoluut prachtig? <3)

Iedereen die ik de cakejes liet proeven, vond ze heerlijk! Ga jij ook aan de slag in de keuken met dit recept of heb je nog een ander lekker recept dat je wilt delen? :)

Ik heb trouwens nog een vraagje. Van de vetarme geglazuurde cupcakes met aarbeien en limoen heb ik dus geen fotoverslag gemaakt, alleen foto's van het resultaat, zouden jullie hiervan toch het recept willen zien? En vinden jullie recepten voor gewoon avondeten ook leuk? O, en zouden jullie een keer een recept in een filmpje willen zien? Of het liefst helemaal geen kook- en bakdingen? Haha, I know, a lot of questions, ik probeer gewoon even uit te vinden wat onze weinige lezers leuk vinden zodat ik daar een beetje rekening mee kan houden. :) En dan zul je zien dat er nu niemand reageert, haha.

2 opmerkingen:

  1. Please tell me, dat je nog cupcakes in huis hebt en/of gaat maken en je die meeneemt overmorgen? (aa)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik maak ze wel voor je, haha. Als je nou vanavond nog even je favoriete hoofdingrediënt mailt (bijv. aarbeien, noten, etc.) maak ik daar morgenochtend cupcakes mee. :)

      Verwijderen