maandag 13 augustus 2012

Mijn eerste keer ijs maken

Zoals ik gisteren al aankondigde: vandaag een recept + fotoverslag van mijn eerste keer ijs maken! Zonder ijsmachine nog wel, én het is gelukt. Ja, ik ben een trotse keukenprinses, haha (ook al heb ik deze week al een paar keer mijn vinger verbrand, een keer de verkeerde hoeveelheid genomen en ik ben zelfs op een cakeje gaan staan - vraag me niet hoe). Om precies te zijn aardbeienroomijs (alle eer naar de 7Days voor het recept). Het is lekker en nog vrij gemakkelijk ook, dus zeker een aanrader. :)



Benodigdheden (voor 8 ijsjes en dan nog een halve standaard ijsbak, tja, ik weet dus niet precies hoeveel)
- 250 g aardbeien
- 200 ml ongeklopte slagroom
- 200 ml melk
- 70 g poedersuiker
- 1 el citroensap

(deze keer heb ik ook de hulpmiddelen geftogorafeerd, alleen de staafmixer óf de vork, in mijn geval de vork, kan weg, er moet een handmixer bij en ik heb nog een extra grote bak gebruikt omdat mijn moeder dacht dat niet meteen alles in de ijsbak zou passen)


Was de aarbeien en haal de kroontjes eraf (ook in dit artikel heeft Blogger weer doodleuk alle rechtop staande foto's getackeld).


Pureer ze met een staafmixer, een stamper of gewoon met een vork.



Meng de aardbeienpuree met de poedersuiker en het citroensap (dat moet op onderstaande foto nog gebeuren, zoals je ziet).


Roer de melk en de slagroom erdoorheen. Als het goed is, ziet het er nu een beetje uit als een milkshake (en voor degenen die ook altijd stiekem van alles proeven tussendoor: ja, zo smaakt het ook, haha <3). Giet het mengsel in een plastic diepvriesbak.


Zet je ijs een uur in het vriesvak.


TIP: ga op zoek naar een recept voor bijvoorbeeld cupcakes (of neem gewoon het recept van die die ik maakte tijdens het wachten) en maak een boodschappenlijstje van de benodigdheden die je niet in huis hebt. Als de supermarkt een beetje dichtbij is en je natuurlijk enigszins opschiet kun je in een uur naar de winkel, cupcakes maken en deze in de oven zetten! Multitasking, als je wachten als een taak ziet. ;)

Na een uur haal je de bak eruit. Het mengsel is nog steeds vloeibaar (wat me verbaasde), alleen de randjes zijn een beetje bevroren. Klop het met een mixer los. Dat doe je om te voorkomen dat er harde bevroren stukjes (ijskristallen) in je ijs terechtkomen.


Zet de bak daarna weer terug in de vriezer.

TIP: verf je kamer of ruim hem op of zo. De tijd vliegt voorbij! Niet vergeten af en toe op de klok te kijken, haha.

Haal hem er na nóg een uur weer uit en mix weer even door. Het ijs is trouwens nog steeds niet bevroren, alleen de randjes iets meer. Zet het ijs dan weer gezellig tussen alle andere diepvriesbewoners.

TIP: oké, ik heb eerlijk gezegd geen idee meer wat ik dat laatste uur heb gedaan. Volgens mij gewoon voor de oven naar de afteller zitten kijken of zo, haha. Maar nu even random: zoek leuke quotes op en schrijf ze over in je nieuwe schoolagenda. Of zo.

Na opnieuw een uur invriezen mix je het ijs nog een laatste keer door. Het is nog steeds geen echt ijs, maar er zitten wel stukken ijs in en aan de randen wordt het nu echt ijs. Toch jammer om te verpesten... Anyway. Als je net zoals ik ijsjes wil maken met van die vormpjes (Xenos - €1,49) kun je het nu overscheppen en het overige in een plastic bak stoppen, evt. gewoon dezelfde als die waar het eerst in zat alleen ik heb dus een kleinere genomen. Trouwens, als je nog aardbeien over hebt, kun je er 2 in plakjes snijden (dat zullen er wel zo'n 8 zijn) en die in het vormpje leggen vóór je het ijs erin schept. Dat is leuk als decoratie (zie de onderste foto)!


Laat het ijs daarna minstens een uur (volgens mij is dat te weinig, maar ik kan je uit ervaring vertellen dat anderhalve dag ruim genoeg is) met rust in de diepvries. Zet het een halfuur voor je het wilt eten in de koelkast. Bon appetit!



(ook op deze foto weer Essie's  Lilacism te zien, en ook op deze foto weer lovely!) 


Dit ijs kun je natuurlijk ook maken met andere soorten fruit! Ik ben heel benieuwd, ga jij het proberen of heb je het al ooit gedaan - zo ja, met of zonder ijsmachine? Het is erg leuk en lekker!

2 opmerkingen: